El Centenari Xavier Montsalvatge arriba a Madrid

Dijous 13 de setembre:
20.00 hores. Inaguració de l’exposició «Xavier Montsalvatge. 1912-2012» al Cercle de Belles Arts (Sala Minerva. Carrer Alcalá, 42 – Madrid).

Divendres 14 de setembre:
20.00 hores. Projecció del documental Mig violí, una butaca i un piano, a la Filmoteca Española (Cinema Doré. Carrer Santa Isabel, 3 – Madrid).

Per a confirmacions d’assistència:

Enguany es commemora el centenari del naixement del compositor Xavier Montsalvatge (Girona 1912 - Barcelona 2002), una de les personalitats més importants de la música catalana de la segona meitat del segle XX. Dins del marc d’aquesta celebració que es va iniciar a Barcelona, i que compta amb la col·laboració de la Societat General d’Autors i Editors, aquesta setmana tenen lloc dues activitats programades per l’Associació Xavier Montsalvatge Compositor a Madrid: la inaguració de l’exposició «Centenari Xavier Montsalvatge. 1912-2012» al Cercle de Belles Arts de la capital i també la projecció del documental Mig violí, una butaca i un piano, a la Filmoteca Española.

Així doncs, el dijous 13 de setembre, a les 20.00 hores, tindrà lloc la inaguració de l’exposició «Centenari Xavier Montsalvatge. 1912-2012» a càrrec de la presidenta d’Acció Cultural Espanyola, María Teresa Lizaranzu Perinat; el president de l’Associació Xavier Montsalvatge Compositor i fill del mateix, Xavier Montsalvatge Pérez; el comissari de la mostra i crític musical, Jorge de Persia, i el director del Cercle de Belles Arts, Juan Barja.

La mostra situa la música i l’estètica de Xavier Montsalvatge en el context de la història de l’art de la segona meitat del segle XX. També recull, a més d’aspectes biogràfics, documents relacionats amb l’autor, com ara peces artístiques dedicades a Xavier Montsalvatge o col·leccionades per ell mateix, fotografies, manuscrits, cartes i articles.

Projecció del documental Mig violí, una butaca i un piano

D’altra banda, l’endemà, el divendres 14 de setembre, a les 20.00 hores, tindrà lloc la projecció del documental Mig violí, una butaca i un piano, a la seu de la Filmoteca Española.

La perspectiva que donen els deu anys de la mort de Montsalvatge ha permès plantejar la producció d’un documental sobre la vida, l’obra i la transcendència del llegat de l’insigne compositor, tant en la música i la cultura catalanes com en l’àmbit estatal i internacional. Gràcies a la col·laboració de la família del compositor, principalment dels seus fills Yvette i Xavier, així com de l’Associació Xavier Montsalvatge Compositor, s’ha pogut comptar amb testimonis en primera persona, i també amb gran quantitat de material gràfic i audiovisual del màxim interès.

Mig violí, una butaca i un piano es basa principalment en material d’arxiu (majoritàriament de TV3 i TVE). Aquest material inclou entrevistes amb el compositor i amb familiars, col·legues i personalitats del camp intel·lectual que van tenir relació amb Montsalvatge. S’ha disposat també de material fotogràfic privat i inèdit i d’enregistraments de concerts significatius en la trajectòria del compositor.

Així mateix s’han entrevistat algunes de les persones que van tenir relació amb Montsalvatge o que han treballat en profunditat la seva obra, la qual cosa ha permès aconseguir un valuós material addicional.

La projecció anirà acompanyada d’una taula rodona amb la participació del director i guionista del documental, Jesús Alvira; el president de l’Associació Xavier Montsalvatge Compositor i fill del mateix, Xavier Montsalvatge Pérez; el productor executiu; Eduard Viladot, i el director de la Filmoteca Española, José María Prado.

Amb motiu del Centenari Xavier Montsalvatge, la Filmoteca Espanyola ha indagat en la seva tasca com a compositor de bandes sonores cinematogràfiques per als directors Julio Coll, Antonio Isasi-Isasmendi, Pedro Lazaga i Jaime Camino, entre d’altres, i li ha dedicat un cicle, que inclou la pel·lícula Verd madur (1960), de Rafael Gil, restaurada per la Filmoteca de Catalunya.

Apunt biogràfic

Xavier Montsalvatge és una de les figures més representatives de l’anomenada «generació perduda», que se situa entre la dels compositors de la República i l’actual. La seva obra ha aconseguit una gran projecció internacional i ha esdevingut una referència fonamental en la música contemporània del nostre país.

El primer èxit internacional l’obté a la dècada dels quaranta amb les Cinco canciones negras (1945), que marquen l’inici d’un període postnacionalista que deriva en un estil qualificat d’«antillanisme», perceptible també en el seu Cuarteto indiano (1951). El Concerto breve (1953) per a piano i orquestra marca el punt de partida cap a normes més abstractes, en què han tingut cabuda obres d’influència impressionista, com la Sonatine pour Yvette (1960), o aproximades a recursos serials, com ara Cinco invocaciones al Crucificado (1969), Laberinto (1970) per a orquestra i Sonata concertante per a violoncel i piano (1971).

Posteriorment, el compositor es referma en un eclecticisme que sembla sintetitzar la resta de la seva producció, de la qual es podrien destacar els concerts Concerto-Capriccio (1975) per a arpa, Concierto del Albayzín (1977) per a clavicèmbal i, per a guitarra, Metamorfosis de concierto (1980), Sinfonía de réquiem (1985), Fantasía para arpa y guitarra (1983), Sortilegis (1992) i Bric-à-Brac (1993). Sobresurt, també, la seva producció operística, amb les obres El gato con botas (1946), Una voce in off (1961) i Babel 46 (1967).

Les seves composicions han estat estrenades, interpretades i dirigides per intèrprets i directors de gran prestigi, com ara Eduard Toldrà, Sir Neville Marriner, José Serebrier, Franz-Paul Decker, Rafael Frühbeck de Burgos, Antoni Ros Marbà, Jean-Pierre Rampal, Henryk Szeryng, Angelika Kirchschlager, Marilyn Horne, Alexis Weissenberg, Kathleen Battle, Victòria dels Àngels, Alicia de Larrocha, Montserrat Caballé o Barbara Hendricks.

Per a més informació: Departament de Comunicació de la Societat General d’Autors i Editors a Catalunya
Esta dirección de correo electrónico está protegida contra robots de spam. Necesita activar JavaScript para poder verla   -  Esta dirección de correo electrónico está protegida contra robots de spam. Necesita activar JavaScript para poder verla
Tel. 93 268 90 00 – Web: www.sgae.cat