Taula rodona sobre «La ficció en les graelles televisives: l’augment de la producció televisiva, la innovació i la internacionalització»

Dia:    Dimecres, 19 de setembre de 2012
Hora: 18.00 hores
Lloc:   Sala Mompou de la seu de la SGAE a Catalunya
         Passeig de Colom, 6 – 08002 Barcelona

Per a confirmacions d’assistència:
Blanca Cercas.

Des de fa uns anys la televisió s’ha convertit en un espai natural per a les narracions audiovisuals més apassionants i riques, que conjuguen rigor formal i popularitat. Concretament les sèries de televisió són la punta de llança d'aquestes noves formes narratives: sèries nord-americanes com The Wire, The Sopranos i Mad Men són referents ineludibles de la cultura contemporània; a l’Estat espanyol, Águila Roja compagina l'èxit televisiu amb els cinemes, mentre que a Europa les sèries Carlos d'Olivier Assayas i Mysteries of Lisbon de Raúl Ruiz s'estrenaven en els festivals de Cannes i Sant Sebastià i demostraven que el cinema i la televisió poden millorar-se mútuament. A Espanya, tot aquest moviment pren forma en projectes televisius tan ambiciosos com Crematorio, dirigit per Sánchez Cabezudo, i en sèries que aconsegueixen tot tipus de gèneres i tenen gran repercussió internacional, com ara Gran Hotel, Isabel, Hispania i Los Protegidos, entre moltes altres.

Tot això ha succeït mentre augmentava —encara que amb més lentitud de la desitjable— la producció per internet. Paral·lelament, les graelles de diverses cadenes de televisió, especialment les de pagament i algunes autonòmiques, s'han obert a formats de tall més heterogeni, amb indagacions formals que aconsegueixen tots els gèneres, des de les comèdies de Muchachada Nui a d’altres de caire experimental.

Tots aquests treballs han esdevingut, sens dubte, uns referents que permeten veure que encara hi ha molt per fer i explorar en la televisió comercial. Així, per exemple, l’àmbit de la producció de programes en 3D i la interactivitat continuen sent terrenys gairebé desconeguts. Encara hi ha, doncs, grans possibilitats estètiques i narratives pendents de ser desenvolupades en televisió.

Aquesta taula rodona, que porta per títol «La ficció en les graelles televisives: l’augment de la producció televisiva, la innovació i la internacionalització» es parlarà de tot això amb la participació de professionals del sector audiovisual com ara Isaki Lacuesta, director de cinema, recent Premi Nacional de Cultura de Cinema per la Generalitat de Catalunya i Concha de Oro 2012 en el Festival de Sant Sebastià per la seva pel·lícula Los pasos dobles; Domingo Corral, director de Turner Broadcast; Rafa Portela, director de Paramount Channel; Jordi Bosch, president del grup Endemol i vicepresident de Productors Associats de Televisió d’Espanya; Àngel Quintana, crític cinematogràfic i professor de la UdG, i Ramon Muntaner, director de la SGAE a la Zona Catalunya-Balears.

Màster en Ficció Televisiva i Nous Formats (3D) de la Universitat de Girona (UdG)

Dirigit pel cineasta Isaki Lacuesta, el Màster en Ficció Televisiva i Nous Formats (3D) vol ser un punt de trobada entre el món professional i l'acadèmic, facilitant a les companyies de producció l'accés als nous talents i als alumnes del màster una sortida professional. L'objectiu és convertir aquest màster en un laboratori d'idees, on els estudiants puguin desenvolupar-les, compartir-les i treballar-les al costat de productors i programadors, i sobretot, començar a experimentar amb la producció de peces que puguin emetre's o servir com teaser de futurs projectes més ambiciosos.

El Màster és fruit dels acords de col·laboració entre la Universitat de Girona, tant de la Fundació, com del Grau en Comunicació Cultural; l’Ajuntament de Girona; la cadena TCM (TURNER Broadcast); PATE (Productors Associats de Televisió d’Espanya), associació que engloba les productores televisives més importants de l’Estat com Endemol-Gestmusic, Globomedia, Boomerang, Bamboo, Diagonal, etc; el Laboratori BLOOM de Tecnologia avançada i 3D; l’escola ERAM, el Parc Tecnològic de la Universitat i la Fundació Autor de la Societat General d’Autors i Editors (SGAE).

Alguns dels docents del Màster seran figures internacionals com Olivier Assayas, cineasta i guionista francès, i director de Carlos, secció oficial a Cannes, nominada als Emmy i Globus d'Or; i professionals del sector televisiu i cinematogràfic com Jordi Bosch, president del grup Endemol i vicepresident de Productors Associats de Televisió d’Espanya (PATE); Mariano Barroso, director de cinema i Premi Goya al millor director; Domingo Corral, director de director de Turner Entertainment España; David Trueba, Premi Nacional de la Crítica 2008, escriptor, guionista i director de cinema; José Manuel Lorenzo, president de la productora Boomerang i de PATE; Nacho Vigalondo, actor, guionista i director d’Extraterrestre, Los cronocrímenes, entre d’altres, i nominat als Óscar per 7:35 de la mañana; Jorge Sánchez Cabezudo, director de Crematorio; Rafa Portela, director de Paramount Channel; Joaquim Oristrell, guionista, realitzador i director de la productora Boca a Boca; Borja Cobeaga, guionista i director de cinema i televisió, i realitzador de programes com Vaya Semanita (ETB) i Gran Hermano; Susana Herreras, responsable de Ficció de Producció Pròpia de Canal +; Susana Jiménez, cap de produccions de TVC; Ricardo Villa, director de Mitjans Interactius de RTVE; Juan Zavala, periodista i director de Comunicació de Turner España; Venga Monjas, creatius publicitaris i guionistes de cinema i televisió; Oriol Maymó, director de producció de Filmax i productor de pel·lícules com Buried, la trilogia de Rec i sèries com Polseres vermelles; Javi Morales, productor, realitzador televisiu i cap del departament de Comunicació del grup Turner;  Andrés Hispano, realitzador audiovisual, pintor, il·lustrador i col·laborador de La Vanguardia; Joan Pons crític de cinema i música; Marcos Ordóñez, crític d’El País i professor de la UPF, així com professors amb llarga trajectòria acadèmica com Àngel Quintana (UdG), Jordi Carrión (UPF), Jordi Costa (UPF), Fran Benavente (UPF), Carlos Losilla (UAB), Imma Merino (UdG), Carles Guerra (UPF) i Íngrid Guardiola (UPF i UdG).

Per a més informació sobre el programa:

Per a més informació: Departament de Comunicació de la Societat d’Autors i Editors a Catalunya.
Esta dirección de correo electrónico está protegida contra robots de spam. Necesita activar JavaScript para poder verla - Esta dirección de correo electrónico está protegida contra robots de spam. Necesita activar JavaScript para poder verla
Tel. 93 268 90 00 – Web: www.sgae.cat