Diverses entitats s'uneixen per commemorar el I Centenari del dramaturg Vital Aza

Vital Aza Álvarez-Buylla (Pola de Lena, 1852 – Madrid, 1912) va ser autor dramàtic, periodista, delineant, metge i, entre d’altres, també fundador i primer president de la Societat d'Autors Espanyols (SAE), l'embrió de l'actual Societat General d'Autors i Editors (SGAE). Amb motiu del I Centenari de la seva mort, que es compleix el mes de desembre de 2012, la Comissió convocada per la SGAE ha fet públiques les diverses accions que es duran a terme per homenatjar a Vital Aza, referent de la sarsuela i el teatre còmic.

En aquest sentit, Javier Vidal, director corporatiu de Relacions Institucionals de la SGAE, destaca el caràcter lúdic de l'obra d’Aza i la seva importància en el gènere chico. La SGAE ha detallat un pla d'accions commemoratives que inclou una exposició inaugurada el 17 de setembre al Palau de Longoria, seu madrilenya de l’entitat; una gala lírica a càrrec de la prestigiosa companyia Ópera Cómica; l'enregistrament i edició d'aquest concert en DVD; i un cicle de xerrades divulgatives amb col·laboració amb la Universitat d'Oviedo. Aquesta darrera acció serà el cos d’un estudi que s’elaborarà sobre el treball d'aquest important dramaturg, del qual hi ha escassa informació.

Els ajuntaments de Lena i Mieres van elaborar una completa proposta d'activitats que passa per l'edició d'una publicació antològica que inclouria manuscrits d’Aza i la celebració de diversos esdeveniments artístics en honor a la figura del dramaturg asturià. En aquestes localitats, així com a Pravia, es realitzaran activitats didàctiques per divulgar la figura de Vital Aza en centres educatius.

Iniciativa oberta a altres municipis d'Astúries i Espanya

La Comissió afirma que es tracta d'una iniciativa oberta a altres localitats del Principat d'Astúries, principalment Oviedo i Xixón, pel seu estret vincle amb Vital Aza. Però també a altres ciutats, com Màlaga, on també va residir l'escriptor. La SGAE ha ofert els materials de la seva exposició a tots els municipis interessats a mostrar-los; la cessió es realitzaria a partir del 15 d'octubre, al final de la seva estança al Palau de Longoria.

Alejandro Calvo, viceconseller de Cultura del Principat d'Astúries, va advocar per «sintetitzar iniciatives» i va oferir l'ajuda de la seva conselleria a través de la col·laboració amb les companyies teatrals asturianes.

La Comissió seguirà treballant per la posada en comú d'accions per concretar el mapa final d'activitats. Els integrants de la Comissió del I Centenari de Vital Aza que va fer públiques les primeres accions va comptar amb la presència d'Antón Reixa, president de la SGAE; Antonio Onetti, president de la Fundació Autor; Fermín Cabal, vicepresident de la SGAE d’Arts Escèniques, i José Zárate, conseller de la SGAE. Van assistir-hi també Alejandro Calvo, viceconseller de Cultura del Principat d'Astúries; Aníbal Vázquez, alcalde de Mieres; Antonio de Luis Solar, alcalde de Pravia i president de la Federació Asturiana de Concellos; Alberto Fernández, director de la biblioteca Vital Aza de Pola de Lena; la família de Vital Aza i altres figures representatives de l'ajuntament de Madrid, la SGAE, el Centre de Documentació i Arxiu (CEDOA) i el Centre Asturià de Madrid.

Aquesta Comissió va efectuar una visita a l'exposició sobre Vital Aza i al CEDOA, on la SGAE conserva la major col·lecció de materials lírics i simfònics de l'Estat.

Sobre Vital Aza

Vital Aza Álvarez-Buylla va néixer a Pola de Lena el 1852. Llicenciat en Matemàtiques i delineant d'ofici, era escriptor de vocació. Després de col·laborar en diverses publicacions a la seva Astúries natal, es va traslladar a Madrid, on va acabar la carrera de Medicina. Encara era estudiant quan va estrenar la seva primera obra, Basta de matemáticas (1874), la qual va tenir molt bona acollida entre el públic i va fer que abandonés la seva professió per la creació teatral.

Vital Aza es va especialitzar en la comèdia i el sainet, i va arribar a estrenar 63 obres entre teatre i sarsuela; la majoria d'elles, escrites conjuntament amb el seu amic Miguel Ramos Carrión. Va triomfar durant diversos anys consecutius al Teatre Lara de la capital i es compten entre els seus treballs de més èxit sarsueles com El rey que rabió, escrita amb Ramos Carrión i música de Ruperto Chapí, i comèdies com El sombrero de copa, la seva gran obra, traduïda a diversos idiomes.

Aza fou signatura habitual de revistes i diaris madrilenys, si bé cal destacar la seva col·laboració en el setmanari Madrid cómico, coincidint amb autors com Sinesio Delgado o Leopoldo Alas “Clarín”. El 1899, juntament amb altres destacats creadors, va fundar l’aleshores coneguda com a Societat d'Autors Espanyols (SAE), embrió de l'actual Societat General d'Autors i Editors (SGAE). En va ser el primer president i va exercir el càrrec fins a la seva dimissió l’any 1903. La seva mort, el 13 de desembre de 1912, va commocionar el món de la cultura d’arreu de l’Estat. Fou enterrat a la població asturiana de Mieres.