Las Jornadas de Teatro del Siglo de Oro de Almería, Premi Max de la Crítica 2013

El comitè organitzador dels Premis Max de les Arts Escèniques acaba de fer públic el Premi Max de la Crítica 2013 a les XXX Jornadas de Teatro del Siglo de Oro de Almería en la XVI edició dels guardons impulsats per la Fundació Autor de la SGAE. Aquest premi l’atorga un jurat integrat per periodistes especialitzats en Arts Escèniques de reconegut prestigi que, en aquest cas,  reconeix, per unanimitat, la tasca de recuperació i actualització del teatre clàssic espanyol que ha definit la trajectòria de les Jornadas. El seu fundador i impulsor durant 27 anys, Antonio Serrano, i la directora actual, Ascensión Rodríguez Bascuñana, rebran el guardó el proper 13 de maig a Madrid en el marc de la cerimònia de lliurament. «Aquest guardó és el màxim reconeixement dins del món del teatre. Suposa la felicitat absoluta, sobretot per ser uns premis que concedeixen els companys de la professió. El prestigi d'aquest guardó ens obre les portes a molts anys més de vida», destaca Ascensión Rodríguez Bascuñana.

Les Jornadas de Teatro del Siglo de Oro de Almería és un festival de teatre que va sorgir fa tres dècades a l'antiga Universitat Laboral (actual Instituto Sol Portocarrero de Almería): un professor, Antonio Serrano, va decidir que, a més de les lectures de les obres, calia endinsar-se en la posada en escena dels clàssics espanyols. Va ser així com les companyies van començar a assistir a aquesta cita, al principi eren poques, però, de mica en mica, l'interès va créixer. Les representacions, que comparteixen les facetes pedagògica, educativa i investigadora de la iniciativa, van ser el germen de les actuals Jornadas.

Entre les seves principals aportacions en l'àmbit de les Arts Escèniques hi ha la recuperació dels dramaturgs andalusos, gràcies a la col·laboració del Seminario de Investigación de Clásicos Andaluces, organitzat per la Universitat de Sevilla i el Centro Andaluz de Teatro (CAT). Entre els textos rescatats més reconeguts consten obres com Las gracias mohosas, de Feliciana Enríquez de Guzmán (primera escriptora teatral del Segle d'Or, a més d'important poetessa), El invisible príncipe del baúl, de Álvaro Cubillo de Aragón (autor granadí, deixeble de Pedro Calderón de la Barca) o Coplas de buen amor, de l’Arcipreste de Hita.

Al llarg d'aquests anys, han passat per les Jornadas de Almería la Companyia Nacional de Teatre Clàssic, amb El alcalde de Zalamea, de Calderón de la Barca, sota la direcció d'Eduardo Vasco; Julia i Emilio Gutiérrez Caba, en un merescut homenatge a la família d'actors, com a inauguració de l'edició de 2010; Rafael Álvarez «El Brujo», amb Las mujeres de Shakespeare (diversos autors); Atalaya, amb Celestina. La tragicomedia, i Ricardo III, en adaptacions de Ricardo Iniesta; Denis Rafter, amb Interpretando a Shakespeare (diversos autors); Mario Gas, homenatjat a les XVIII Jornadas; Axioma Teatre, amb Los negro, de Simón Aguado, i adaptació de Carlos Góngora; Roberto Quintana, amb Mágicos y prodigiosos (diversos autors); Teatro del Velador, amb El invisible príncipe del baúl, de Cubillo de Aragón, sota la direcció de Juan Dolores Caballero; Arden Producciones amb El idiota en Versalles, de Molière i Teatro di Commedia, amb Diamanti, entre molts altres.

L'edició actual
Entre els espectacles més especials d'aquesta edició, que començarà el proper 2 d'abril, i que finalitzarà el dia 22, destaquen La vida es sueño, de Calderón de la Barca, amb la Companyia Nacional de Teatre Clàssic, sota la direcció d'Helena Pimenta i Blanca Portillo en el rol protagonista; La dama boba, de Lope de Vega, de la mà de la Compañía Micomicón, amb dirección de Laila Ripoll; Yo soy Don Quijote, de Miguel de Cervantes, sota la direcció de Luis Bermejo i amb José Sacristán com a protagonista; o El caballero de Olmedo, de Lope de Vega, de la mà de Secuencia 3, dirigit per Mariano de Paco.

També cal senyalar el treball d'autors locals, sempre presents en les trobades, com Jesús Herrera amb Perrault en Danza (producció pròpia de les Jornadas amb col·laboració amb La Orquesta Joven de Almería i El Conservatorio Profesional de Danza Kina Jiménez), Coplas de buen amor, de l’Arcipreste de Hita, amb Teatro de la Legua, i la versió i adaptació d'Antonio Serrano.

La programació inclou, a més, la III mostra Los Clásicos a Escena; el Taller de verso amb Carmelo Gómez o les cercaviles de La Duda Teatro. Així mateix, un any més, la iniciativa se centra en la seva part pedagògica amb projectes com les Jornades educatives en el Centro del Profesorado, propostes de teatre infantil, tallers, cursos i conferències, a més de l'exposició Que treinta años no es nada. Imagen + volumen =…, organitzada per la Escuela de Arte de Almería.

Per a més informació: www.teatrosiglodeoro.org

Els Premis Max de la Crítica
Aquesta menció, independent de l'organització dels Premis Max, es va realitzar per primera vegada l’any 2006 amb l’objectiu de donar més veu a la crítica teatral del nostre país. Fins a l'actualitat, han estat Premis Max de la Crítica la Red de Teatros Alternativos (2006), Vicente León (2007), la revista Primer Acto (2008), Mes de Danza (2009), Josep Ros Ribas (2010), el Festival Don Quijote de París (2011), i  Nuevo Teatro Fronterizo, impulsat per José Sanchis Sinisterra, l’any passat.

Sis premis especials
A més de les 23 categories a concurs, els Premis Max atorguen un total de sis premis especials: el Premi d’Honor, el Premi Iberoamericà i el Premi Noves Tendències, per designació directa del Comitè Organitzador; el Max de la Crítica i el Max a l’Espectacle Revelació, que decidiran els jurats respectius, així com l’Aficionat, que atorgarà el Comitè Organitzador un cop estudiades les diferents propostes rebudes i que s’ha incorporat aquest any per primer cop amb l’objectiu de reconèixer la trajectòria d’una persona o entitat pública o privada en l’àmbit amateur que hagi contribuït al foment de nous públics, a la difusió de la creació dramàtica i a l’impuls dels professionals del futur.

Els Premis Max, amb un guardó dissenyat pel poeta i artista plàstic Joan Brossa (Barcelona, 1919-1999), impulsor d’un dels col·lectius renovadors de l’art espanyol de postguerra, s’han consolidat aquests darrers anys com el reconeixement més ampli en l’àmbit de les arts escèniques a l’Estat espanyol, atès que el cos electoral està integrat pels mateixos professionals del teatre i la dansa, un senyal més de la seva indiscutible singularitat.

Aquest caràcter democràtic i coral, essència del món escènic, té una continuació en l’elecció de la ciutat on se celebren des del seu origen el 1998: Madrid, Barcelona, Sevilla, Bilbao, València, Vigo, Saragossa, Guadalajara, Las Palmas de Gran Canaria i Còrdova han organitzat els guardons fins ara. Enguany serà la ciutat de Madrid la que acollirà la cerimònia de la XVI edició dels Premis Max de les Arts Escèniques, el proper 13 de maig de 2013.

Comunicació SGAE / Fundació Autor
93.268.90.00 – Ext.: 3 • Esta dirección de correo electrónico está protegida contra robots de spam. Necesita activar JavaScript para poder verla Esta dirección de correo electrónico está protegida contra robots de spam. Necesita activar JavaScript para poder verla
prensa.sgae.es • www.sgae.cat